روش‌های پژوهش کیفی

روش‌های پژوهش کیفی

  • نویسنده: سارا جی. تریسی
  • مترجم: دکتر نیما اسکندری نیا
  • انتشارات: نشر هیمه
  • سال چاپ: 1399

درباره کتاب

کتاب روش های پژوهش کیفی، یکی از بهترین منابع آموزشی و کاربردی برای اجرای انواع مختلف روش های پژوهش کیفی در طیف وسیعی از علوم از جمله مدیریت، روانشناسی، مطالعات سازمانی، مطالعات فرهنگی، علوم ارتباطات، علوم ورزشی و علوم آموزشی است. نویسنده کتاب جزء باتجربه ترین افراد صاحبنظر در زمینه پژوهش های کیفی است و در این کتاب، با مهارت هر چه تمام، تجارب پژوهشی خود و سایر پژوهشگران را به زبانی ساده و شیوا در اختیار مخاطبین قرار داده است. یکی از نقاط قوت کتاب، استفاده از مثال ها و تمرین های زیاد در درون فصول مختلف کتاب می باشد. از جمله دیگر مزایای کتاب می توان به معرفی روش های پسامدرن و هنری در پژوهش های کیفی اشاره کرد. در حال حاضر کمتر منبعی در کشور عزیزمان وجود دارد که به روش های پژوهش نوین پسامدرن، اشاره کرده باشد.

این کتاب، علاوه بر افراد آکادمیک، دانشگاهیان، پژوهشگران و دانشجویان، برای شاغلین در زمینه های مختلف منابع انسانی، بازاریابی، تحقیقات بازار و مدیران سطوح مختلف سازمان نیز دارای کاربرد می باشد. اگر به عنوان مدیر منابع انسانی یک شرکت، به دنبال پاسخ این سوالات هستید که رضایت پرسنل از شغلشان چقدر است؟ نگرش افراد به سازمان چگونه است؟ و فرهنگ سازمان دارای چه ویژگی هایی می باشد؟ و یا به عنوان مدیر بازاریابی قصد دارید متوجه شوید که تصویر ذهنی برند شما نزد مشتریان چگونه است و یا تمایل به انجام یک تحقیق میدانی دارید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می کنم.

درباره نویسنده

سارا تریسی، استاد ارتباطات انسانی و سازمانی و همچنین روش های پژوهش کیفی، در دانشکده هیو دانز دانشگاه ایالتی آریزونا است. تریسی، مدرک دکترای تخصصی خود را در سال 2000 میلادی از دانشگاه کلرادو اخذ کرده و در حال حاضر، جزء صاحبنظران انجمن علوم ارتباطات ملی، مدرس برجسته انجمن علوم ارتباطات آمریکا و همچنین مدیر پروژه موسسه ای است که در زمینه بهبود الگوهای ارتباطی، فعالیت دارد. حوزه تخصصی فعالیت پروفسور تریسی، پژوهش احساسات، ارتباطات و هویت در محیط کار با تمرکز بر روی نیروی کار احساسی، همدلی سازمانی، پدیده زورگویی و شکوفایی سازمانی است. او مدیریت و مشاوره پروژه های پژوهشی بسیاری را به کمک روش های تحلیل گفتمان، گروه کانون، مصاحبه، مشاهده میدانی و ردیابی اقدام، به انجام رسانیده است و کتاب حاضر، موفق ترین اثر او به حساب می آید.